Samochody elektryczne to nieodzownie nasza przyszłość. Prawie każdy producent aut pokazuje swoje coraz to nowsze pomysły na elektryczny pojazd. Kiedyś elektryczne mogły być tylko małe autka, dzisiaj rozmiar nie ma znaczenia. Jednak istnieje ciemna strona elektryfikacji samochodów.

Ekstremalna popularność

Pojazdy napędzane prądem biją rekordy popularności. Tesla wyznacza trendy w motoryzacji, a prawie każdy producent aut ma w swojej flocie elektryczny model. W 2030 roku po drogach ma jeździć ponad 145 mln samochodów elektrycznych.

Zaciekawienie elektryfikacją nie opada, ale zaczynają pojawiać się głosy sprzeciwu. Auta elektryczne nie zanieczyszczają powietrza CO2, ale tworzą inny poważny problem.

Samochody elektryczne – co jest problemem?

Samochody „na prąd” poprawiają jakość powietrza, ale także obniżają hałas w miastach. Jednak trzeba liczyć się z problemem recyklingu akumulatorów z tych aut.

Produkcja nowych baterii jest o wiele tańsza niż recykling. Wynika to z tego, że akumulatory do aut elektrycznych zbudowane są z wielu ogniw, co sprawia, że są trudne w rozbiórce. Ponadto baterie te nie są tworzone z myślą o ponownym wykorzystaniu.

Obecnie w skali globalnej bardzo trudno jest o szczegółowe dane na temat odsetka akumulatorów litowo-jonowych, które poddawane są recyklingowi. Ale wartość, którą wszyscy cytują, to około 5% (…). Za 10-15 lat, gdy duża ich liczba będzie się zbliżała do zużycia, bardzo ważne będzie posiadanie przemysłu recyklingowego.” – ostrzegł Paul Anderson z Uniwersytetu w Birmingham w rozmowie z BBC.

Przeczytaj też: Stacja ładowania Terra 360 naładuje „elektryka” w kwadrans

Recykling baterii – jak to zrobić?

Greenpeace wskazuje, że w latach 2021-2030 na świecie około 13 mln ton baterii litowo-jonowych przestanie działać. A co za tym idzie, coś będzie trzeba zrobić z tymi milionami akumulatorów. Do tego dochodzi ciągłe wydobywanie surowców do produkcji – jest to m.in. kobalt, lit, nikiel i mangan.

Aby coś zaczęło się zmieniać w tej kwestii, muszą zapaść poważne decyzje. Politycy zaczynają zauważać ten problem, ale nie stworzyli rozwiązania, które mogłoby zmusić producentów do ponownego wykorzystania baterii. Samochody elektryczne to świetny wynalazek, ale potrzebują trochę ulepszeń, aby stały się idealnym zastępcą aut spalinowych.

Źródło: PAP